Ornella SANTOLIQUIDO
1906, Firenze – 1977, Firenze
Pianiste de nationalité italienne
Ornella Santoliquido étudie avec Casella et Brugnoli.
Vers la fin des années 1930 Ornella (Puliti [1]) Santoliquido commence d'enseigner le pianoforte au «Conservatorio di Santa Cecilia» de Rome. En 1942 elle fonde le Trio Santoliquido (di Roma), avec Massimo Amfiteatrof au violoncelle et Arrigo Pelliccia [2] au violon. Avec en plus Bruno Giuranna à l'alto (remplacé plus tard par d'autres altistes) l'ensemble est souvent apparu sous le nom de «Quartetto di Roma» (il faut toutefois préciser qu'il n'a pas été le seul ensemble à porter ce nom, ce qui conduit souvent à une certaine confusion).
Quartetto di Roma, coupure de presse
The Cincinnati Enquirer, Sun Jan 24 1960, page 81
Ornella Santoliquido et Massimo Amfiteatrof ont aussi souvent joué ensemble sous le nom de «Duo di Roma».
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(1) née Puliti, épouse du compositeur Francesco Santoliquido:
"[...] (b S Giorgio a Cremano, Naples, 6 Aug 1883; d Anacapri, 26 Aug 1971). Italian composer. After gaining a diploma at the Liceo di S Cecilia, Rome (1908) he lived mostly as a freelance composer. He spent the years 1912–21 in Tunisia, mainly in the village of Hammamet; and, though he then moved to Rome, he continued to spend much time in Tunis, where he founded a concert society and in 1927 a music school that later became a conservatory. In 1933 he settled in Anacapri. Santoliquido’s early works, such as L’ultima visione di Cassandra and Crepuscolo sul mare, reveal a sensitive but basically unoriginal talent, influenced by both Wagner and Debussy. His residence in Tunisia led him to give several pieces a local colouring; but such features as the augmented 2nds of Il profumo delle oasi sahariane, Ferhuda and comparable works are never more than picturesque. Nor did his idiom change substantially as time went on, though his best inter-war compositions, such as Una lauda medievale (in which Wagner’s influence for the time being disappears and Debussy’s is modified by wayward progressions of mild dissonances recalling Satie and faintly foreshadowing Messiaen), show that he could sometimes write with real dramatic force. In the triumphal sections of Alba di gloria sul passo Uarièu, however, he lapsed into a naive fanfaring bombast all too relatable to his notorious contributions to the fascist press, where he claimed that, among other things, ‘modern music’ was to be shunned as an invention of the Jews.[...]" cité du New Grove
(2) Arrigo Pelliccia
1912, Viareggio - 20.07.1987, Rome
Arrigo Pelliccia travaille d'abord le violon avec son père puis étudie au conservatoire de Bologna, suit des cours avec Arrigo Serato (Accademia di S Cecilia) et avec Carl Flesch (Berlin), débute en concert en 1931.
Après la guerre il commence de diriger l'orchestre Pomeriggi Musicali à Milan, à côté de sa carrière de violoniste dans le Trio Santoliquido, le quatuor de Rome, le Quintette Boccherini, ainsi que comme premier violon des Virtuosi di Roma.
De 1939 à 1959 il a enseigné au Conservatorio S. Pietro a Majella (Naples), puis au concervatoire de Rome.
Pour plus de détails voir cette page de Wikipedia.
Quartetto di Roma, Daily Independent Journal, Thu Jan 28 1960
De gauche à droite: Bruno Giuranna, Ornella Santoliquido, Massimo Amfiteatrof et Arrigo Pelliccia
Quartetto di Roma, Daily Independent Journal, Thu Jan 28 1960
De gauche à droite: Arrigo Pellicia, Guido Mozzato, Ornella Santoliquido, Massimo Amfiteatrof